Oude vriend

Op een feestje kom je een oude vriend tegen die je al jaren niet meer gezien hebt. Je raakt aan de praat en meteen weet je weer waarom je met hem bevriend was. Hij haalt herinneringen op en doet dat grappig, welbespraakt, en met veel zelfspot. Je krijgt er een warm nostalgisch gevoel van.

Dan begint hij te praten over een moeilijke periode in zijn leven, en je denkt: wat erg dat hem dat overkomen is. En wat zijn mensen vervelend tegen hem geweest.

De klaagzang duurt echter net iets te lang. Er zijn wel heel veel mensen met wie hij conflicten heeft gehad. Je betrapt jezelf erop dat je de klok in de gaten begint te houden. Misschien lag het probleem wel niet bij die anderen, maar was je oude vriend zelf de oorzaak. Andere gasten werpen je een meewarige blik toe. Zouden zij de verhalen al uitentreuren gehoord hebben?

Je hakt de knoop door. Je excuseert je en gaat naar het toilet. Zonder afscheid te nemen ga je naar buiten.

Dit is mijn recensie van dit boek. Ik heb alleen de eerste helft gelezen.

Koffiealarm

“Om een debacle als de vorige keer te voorkomen hebben we een alarmsysteem laten installeren. Als je merkt dat de koffieautomaat hapert of zelfs helemaal niet meer werkt, dan sla je met je vlakke hand op deze grote rode knop. De hoofdverlichting zal dan uitschakelen, de rode noodverlichting gaat aan en je hoort een zachte sirene gedurende vijf seconden. Boven de werkplekken zullen cafeïnepleisters uit het plafond komen vallen. Het systeem maakt ondertussen verbinding met het Koffieautomaat Respons Team (KART). Binnen drie tot vijf minuten zal een zwarte SUV met geblindeerde ramen voor komen rijden met daarin de beste monteurs die er in dit land te vinden zijn. Zij hebben carte blanche om alles te doen wat nodig is om deze noodsituatie zo snel en zo geruisloos mogelijk op te lossen. Sta hen niet in de weg.”

“En als het systeem niet blijkt te werken?”

“Dan kun je naar het koffietentje om de hoek gaan.”

Graafmachine

Afgelopen vrijdag liet een collega me op zijn laptop een foto zien waar hij poseerde naast een graafmachine die hij een keer in een opwelling had gekocht. Een ongebruikelijke aankoop voor iemand die in de IT werkt, dus we hadden meteen wat gespreksstof.

Toen ik terugkeerde naar mijn eigen werkplek opende ik de site van de buienradar. Het was een regenachtige dag, en ik wilde weten of er nog meer neerslag op komst was. Prominent op de pagina stond een advertentie voor een graafmachine.

Ik snap niet hoe dat mogelijk is. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gezocht heb naar dat soort machines, of dat ik sites bezocht heb die daarover gaan. Reclamenetwerken volgen je op internet, maar doen dat met behulp van een cookie met een uniek nummer, zover ik weet. Dus ook al zou een collega wél naar graafmachines gezocht hebben, en hebben we naar buiten toe hetzelfde IP-adres, dan nog zouden we niet met elkaar verward moeten worden.

Toeval dus. Zo niet, dan moet ik de camera en de microfoon van mijn laptop af gaan plakken.

Mooi

Koos van Zomeren zei in De Wereld Vereenvoudigen:

Wat mij verbaast en soms zelfs een gevoel van zinvol leven geeft: de hang van mensen om iets mooi te vinden, of te maken. De hele schepping is op wreedheid ingericht, op toeval en gevaar, en wij maar hunkeren naar harmonie.

Het beste voorbeeld hiervan vind ik vuurwerk. Fabrikanten doen hun best om juist die combinatie van chemicaliën te vinden die het kleurrijkste en meest verrassende effect geeft. Samenstellers van een vuurwerkshow proberen de verschillende stukken te combineren tot een geheel met een opbouw. De meeste toeschouwers zullen gefascineerd blijven kijken als er een show aan de gang is. En dat alles voor iets dat volkomen zinloos en vluchtig is.

Dat maakt de mensheid bijzonder.

N.B.: Als ik vuurwerk zeg bedoel ik natuurlijk siervuurwerk. Knalvuurwerk mag wat mij betreft afgeschaft worden.

Gruppen

stockhausen_gruppen

Dit is een van mijn favoriete foto’s. Hij is genomen door Heinz Karnine in Keulen in 1958, bij een repetitie voorafgaand aan de première van Gruppen van Karlheinz Stockhausen. (Bron: Modern Music van Paul Griffiths.) Wat me vooral aanspreekt is de verlichting op de podia, die het een soort gezelligheid geeft. Daarnaast vind ik het grappig dat zeer experimentele muziek gespeeld wordt door mannen in pak met stropdas.

Gruppen is een muziekstuk voor drie orkesten, met elk een eigen dirigent. Hoewel het nu 55 jaar oud is, zullen veel mensen het een zeer lastig stuk vinden om te beluisteren. Dat vond ik in ieder geval toen ik het voor het eerst hoorde. De noten lijken volstrekt willekeurig op papier gezet, en er is geen enkele melodie in te herkennen. Dit stuk is echter bedoeld om over je heen te laten komen. Ook letterlijk, want het komt van drie kanten op je af. Stockhausen heeft het geschreven in een Zwitserse berghut en het aanzwellen en afnemen van de muziek gaat in het patroon van de bergen en de heuvels die hij zag als hij uit het raam keek. Als je dat weet dan klikt er iets en is de muziek ineens veel begrijpelijker.

Ik zou graag eens een live uitvoering meemaken, maar er naar luisteren door een goede koptelefoon is een prima alternatief. Als je Spotify hebt kun je daar de uitvoering van Claudio Abbado beluisteren.

Starship Century

Binnen nu en 100 jaar een bemand ruimteschip naar een andere ster sturen is in alle opzichten een krankzinnige onderneming. Toch probeert het boek Starship Century te schetsen hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen. Het bevat een verzameling essays en korte verhalen die verschillende aspecten van het reizen naar de sterren belichten. Het boek is een initiatief van de 100 Year Starship Foundation, die jaarlijks een conferentie organiseert waarin mensen van zo divers mogelijk pluimage proberen een antwoord te vinden op de vele vragen die er spelen.

En vragen zijn er genoeg:

  • Waar gaan we heen? Welke dichtbijzijnde sterren hebben een leefbare planeet?
  • Hoe komen we er binnen afzienbare tijd? Met de huidige stand van de technologie zou het duizenden jaren duren om zelfs de dichtsbijzijnde ster te bereiken.
  • Hoe gaan we het financieren? Niet alleen gaat het over astronomische (..) bedragen, een grove schatting komt op 125.000 miljard dollar, maar het zal ook door meerdere generaties gedragen moeten worden.
  • Hoe houden we de bemanning in leven? Een reis zal zeker jaren duren, en je kunt het schip niet tussentijds bevoorraden of een reddingsoperatie uitvoeren als er iets misgaat.

Voor de meeste van deze vragen zijn er op dit moment geen antwoorden. Ideeën genoeg, maar er moeten nog de nodige doorbraken in techniek, biologie, astronomie en sociologie plaatsvinden voordat deze ideeën werkelijkheid kunnen worden. Sommige auteurs hebben zulke wilde plannen dat het de vraag is of ze überhaupt uitvoerbaar zijn. Denk aan ruimteschepen met zeilen met een diameter van 1000 kilometer die aangedreven worden door lasers in een baan rond de zon. Of een wormhole opwekken door een planeet ter grootte van Jupiter als brandstof te gebruiken.

De consensus is dat dit een project van meerdere generaties gaat worden, waarbij degenen die er mee begonnen zijn het eindresultaat waarschijnlijk nooit zullen zien. Zoiets als de bouw van de grote middeleeuwse kathedralen in Europa. Het zal ook een kwestie zijn van stap voor stap vooruit: beginnen met onbemande missies, vervolgens bemande schepen binnen het zonnestelsel en zo verder.

De essays zijn over het algemeen van hoog niveau. De korte verhalen variëren wat meer in kwaliteit. Neal Stephenson springt eruit met een zeer leesbaar verhaal, maar wijkt wel af van het onderwerp. Andere schrijvers gieten wat duidelijker een fictiesausje over hun ideeën. Toch vond ik dit een fascinerend boek. Niet alleen stemt het tot nadenken, maar het enthousiasme werkt aanstekelijk. En ook als het mislukt zullen we er in ieder geval heel veel van geleerd hebben.

Hugo Raes

Cover van het boek Hemel en dier, van Hugo Raes

Toen ik het overlijdensbericht van Hugo Raes las, moest ik terugdenken aan mijn middelbare schooltijd. Onze leraar Nederlands, van M., had een hele les uitgetrokken om het boek Hemel en dier te bespreken. Het boek bestond uit twee delen, vertelde hij, waarbij het eerste deel zeer erotisch de relatie tussen een vrouw en een man beschreef. Hij had meteen onze volle aandacht. Het tweede deel was echter zeer raadselachtig. Meerdere literatuurdeskundigen hadden zich er al over gebogen om te achterhalen wat daar nu precies gebeurde. Het beschreef de helletocht van een man door een gebied waar de derde wereldoorlog blijkbaar uitgebroken was. De deskundigen waren het er niet over eens of dat nu dezelfde man was als in het eerste deel van het boek. We hingen aan de lippen van de leraar, want wie houdt er nu niet van een goed raadsel?

Toen ik later dat jaar het boek zelf las wachtte me een teleurstelling. Het tweede deel was helemaal niet zo raadselachtig. Met een klein beetje puzzelwerk was het al snel duidelijk wat er aan de hand was.

Een goede leraar kan een spannende les maken van een matig boek.

Eendagsbug

Als programmeur loop je regelmatig tegen problemen aan in de producten of libraries die je gebruikt. Meestal is de oplossing simpel: je typt de foutmelding die je krijgt in bij een zoekmachine, en binnen een paar tellen heb je de oorzaak gevonden. Of je gaat rechtstreeks naar Stack Overflow. Mocht dat niet helpen dan kun je de bugtracker van het product nakijken, of is, in het geval van Java open source, GrepCode je vriend.

Maar soms. Soms loop je tegen een probleem aan dat zich niet zo makkelijk gewonnen geeft. De ergste zijn degenen die ik de one hit wonders noem: je typt de foutmelding in, en precies 1 iemand heeft hetzelfde probleem gehad als jij en heeft er melding van gemaakt in een bugtracker. En dan staat er geen oplossing bij. Of, ook vervelend, er staan alleen 3 reacties van mensen die precies hetzelfde hebben gevonden.

Tegen zo’n bug liep ik gisteren aan. Het voorgaande was een lange aanloop om de oplossing hier te delen, zodat andere mensen er hun voordeel mee kunnen doen.

Bij het koppelen van onze Jenkins build server aan een nieuwe Artifactory server kreeg ik bij elke build job de volgende foutmelding:

FATAL: java.lang.IllegalArgumentException: artifactoryServer cannot be null
java.lang.RuntimeException: java.lang.IllegalArgumentException: artifactoryServer cannot be null
	at org.jfrog.hudson.maven3.extractor.MavenExtractorEnvironment.buildEnvVars(MavenExtractorEnvironment.java:151)
	at hudson.model.AbstractBuild.getEnvironment(AbstractBuild.java:852)
Caused by: java.lang.IllegalArgumentException: artifactoryServer cannot be null
	at org.jfrog.hudson.util.PublisherContext$Builder.build(PublisherContext.java:168)
	... 9 more

Ga op deze foutmelding zoeken, en je vindt welgeteld 1 relevante hit, die verwijst naar de Jenkins Jira: Issue JENKINS-14268. Zonder oplossing, natuurlijk.

Dit verhelpen bleek uiteindelijk simpel: als je de url van een Artifactory server wil wijzigen in Jenkins, doe dat dan door de oude Artifactory server configuratie te verwijderen, en vervolgens een nieuwe Artifactory server configuratie aan te maken. Ik had zelf over de oude url heengetypt, en dat gaf deze foutmelding. De vraag of dit een bug is of een gebruikersfout laat ik aan anderen over.

Thee zetten

Thee zetten is simpel. Je kookt water in een waterkoker (of, als je tijd te veel hebt, in een fluitketel). Je schenkt het water in een theepot, je jast er een zakje een paar keer in op en neer, en je hebt thee.

Maar wat als je er iets meer aandacht aan besteedt? En dan heb ik het niet meteen over bakken geld uitgeven om schijven zeldzame pu-er af te laten zagen, hoewel dat natuurlijk ook mag.

Nee, ik bedoel: kijk als je het water opschenkt eens naar de vorm van de straal die uit de waterkoker komt. En verbaas je over het feit dat gekookt water er bijna net zo uitziet als koud water. Dat je het verschil alleen kunt merken door je hand eronder te houden, wat je niet moet doen.

Voila, je eigen kleine ritueel is geboren.

Marquee Moon

Marquee_moon_album_cover

Omdat veel bandjes tegenwoordig zo retro mogelijk proberen te klinken*, kun je met een gerust hart een album uit de jaren ’70 opzetten zonder dat je het idee hebt dat je naar oude muziek zit te luisteren. Bijvoorbeeld Marquee Moon van Television, uit 1977. Dat klinkt alsof het gisteren opgenomen is door een stel jonge honden die net ontdekt zijn. Met uitzondering van het titelnummer, dat met zijn lengte van 10:39 minuten en zijn eindeloze gitaarsolo wat gedateerd aandoet.

*Normaal gezien zou ik hier een aantal hippe bandjes noemen die retro-muziek maken. Maar zo goed ben ik niet op de hoogte van de hedendaagse muziek. Dat is niet erg, want ik ben geen personage uit een boek van Nick Hornby**, dat aan dat soort kennis zijn eigenwaarde ontleent.

**Ik zou overigens niet weten hoe een personage uit een Nick Hornby-boek zich precies gedraagt, want ik heb nog nooit iets van de beste man gelezen.