Control is de game die ik nu aan het spelen ben. Jesse Faden wil achterhalen wat er met haar broer gebeurd is, en ze denkt dat het (fictieve) Federal Bureau of Control er meer van weet.
Het bureau blijkt een hoofdkantoor te hebben dat overgenomen is door bovennatuurlijke krachten. Sommige medewerkers hangen stil in de lucht, andere zijn bezeten en vallen je aan als ze je zien. Binnen de kortste keren is Jesse benoemd tot directeur van het bureau, en krijgt ze een speciaal wapen, waarmee ze o.a. voorwerpen op afstand kan oppakken en naar tegenstanders kan gooien.
Dit is allemaal redelijk standaard voor een game, maar wat Control bijzonder maakt is hoe het kantoor eruit ziet. Het is een gigantisch complex, dat in de stijl van het brutalisme is gebouwd, onbewerkt beton dus. En de hele inrichting is in jaren-70 stijl, met toepasselijke apparatuur in de laboratoria. Zeg maar zoals de werkkamer van mijn vader er vroeger uit zag.
Ook liggen overal memo’s en geluidsbanden die je kunt lezen resp. beluisteren, en daardoor kom je meer te weten over wat er zich allemaal op het kantoor heeft afgespeeld voordat het misging.
Ik weet nog niet of het me gaat lukken om het spel uit te spelen, want het is af en toe best pittig, maar de sfeer zal ik sowieso niet snel vergeten.